Når bedrifter bryr seg

Interiørarkitekter jobber hver dag med kunder som gleder seg til et nytt kontor, en ny restaurant eller en ny hotell-lobby. Forbruk og overforbruk er viktige utfordringer hvor interiørarkitekter har mulighet til å gjøre en forskjell ved å fremme bærekraftige løsninger. Et spennende fenomen den siste tiden er at flere store selskap nå selv tar initiativ til bærekraftige løsninger.  

 

— Det er morsomt å se hvordan bærekraft og miljøhensyn har gått fra å være en liten greie man la til på slutten, til å være noe både vi og kundene har fokus på allerede fra første møte. Mange selskap har blitt interessert i gjenbruk av det de allerede har. Tidligere har interiørarkitekten måtte opplyse, nå opplever jeg har vi har en felles forståelse med kunden om at gjenbruk er bra. Det betyr at vi kan få til veldig mye kult sammen, sier interiørarkitekt Martin Ramstad Rygner i Zinc interiørarkitekter.

 

Tepper laget av «spøkelsesgarn»

Før sommeren ferdigstilte Zinc et kontor sentralt i Oslo. Kunden ønsket materialer med sirkulært potensial og lurte på om design-teamet hos Zinc hadde noen ideer. Et av de store grepene på det på det nye kontoret ble teppene laget av resirkulerte «spøkelsesgarn». Teppene leveres av tyske Carpet Concept og lages av garn som har slitt seg løs og driver rundt på verdenshavene. Utfordringen med «spøkelsesgarn» er at de fortsetter å fange fisker, skilpadder og andre dyr, uten mål og mening.

 

— Det er helt fantastisk at vi får være med å lage etterspørsel for slike produkter. Det blir en vinn-vinn-situasjon fordi teppet ikke bare matcher andre produkter i kvalitet, men her får man også flere miljøfordeler. Vi er med å skape en etterspørsel etter resirkulert plast, samtidig som man bidrar til å rydde opp i verdenshavene, forteller Rygner.

Et annet eksempel på gjenbruk i prosjektet var da de gamle vannrørene fikk nytt liv.

— Istedenfor å kjøpe nye garderobeheng valgte vi å la de gamle vannrørene, som tidligere var i taket, komme frem i lyset. Rørene begynte å bli for gamle til det de en gang var laget for, men de morsomme vinklene og det rustikke uttrykket passet bra til garderoben, sier Rygner.

 

«Materialdokument»

Et annet eksempel på når bedrifter bryr seg er et prosjekt Zinc har jobbet med det siste året, som de har valgt å kalle «materialdokumentet».

 

— En kunde fortalte om et ambisiøst ønske de hadde, nemlig å kartlegge det sirkulære potensiale all innredningen de hadde på kontorene sine rundt om i landet. Jobben hørtes overveldende ut i starten, men har vist seg å bli en lærerik prosess både for oss som interiørarkitekter og for kunden, forteller Rygner.

 

Sammen med kunden har Zinc laget en oversikt som kartlegger det sirkulære potensialet i alt fra tepper, vegger og servanter til himling og parkett. Målet er at når tiden er inne for å oppgradere interiøret skal materialdokumentet hjelpe interiørarkitekten slik at minst mulig kastes og mest mulig får nytt liv.

 

— Vi har lært mye av denne kartleggingsprosessen. Som for eksempel hvilke fordeler det er med produkter som kan demonteres etter endt liv, slik at de kan sorteres som rent avfall, eller brukes igjen som rene materialer. Vi gleder oss til å videreutvikle konseptet utover høsten og etterhvert dele det med kolleger og kunder, legger han til.

Publisert 09.09.2019